mctravel.reismee.nl

Incredible India!

'Travelling is like a roll of toilet paper, the closer it gets to the end, the faster it goes...'

- Vrij naar Andy Rooney -

Bovenstaand citaat zegt veel over de snelheid waarmee het afgelopen jaar voor ons voorbij is gevlogen. Toch hebben wij na alle avonturen en ontberingen in Nepal juist in India de tijd gevonden (en soms móeten nemen) om lekker rustig naar dat einde toe te reizen.
'You either hate it, or you love it' wordt vaak over India gezegd. Het eerste met name door het vele vuilnis, de slechte hygiëne en de constante, dwingende aandacht van verkopers en bedelaars, al moeten wij zeggen dat wij na bijna een jaar reizen daar niet meer zo van onder de indruk waren. Het tweede vanwege de prachtige bezienswaardigheden, de natuur en de geweldig smaakvolle keuken. Juist hierdoor heeft India op ons een bijzondere indruk gemaakt.

Na een slopende busreis van twee dagen vanuit Kathmandu, kwamen wij aan in Varanasi, de heiligste plaats in India. In Khajuraho keken wij onze ogen uit bij de rijkelijk met Kama Sutra beeltenissen versierde tempels, om vervolgens koers te zetten richting Orchha, een klein, rustig dorpje met een indrukwekkend fort. In Orchha werden wij geronseld als figuranten in een Hollywood productie, die verderop in het historische Gwalior geschoten werd. In Agra bezochten wij de legendarische Taj Mahal, hét symbool van de liefde, en wederom een indrukwekkend fort. Zo langzamerhand was het echt aftellen geblazen en onze laatste dagen brachtten wij door in Delhi, dat door velen ook wel ‘The-Hell-i' genoemd wordt, maar ons viel het reuze mee!

Varanasi
In Varanasi komen dagelijks vele honderden (voornamelijk Hindu-) pelgrims naar de Ganges om zich te baden en offers te brengen. Tegelijkertijd is het de nummer één locatie in India om gecremeerd te worden, waarna de as en eventuele overblijfselen rechtstreeks de rivier in geschoven worden. In de tussentijd monden er zo'n dertig rioleringsbuizen uit in de rivier, dus al met al is het een flink verontreinigde bende! Dat weerhoudt de locals er echter niet van om de rivier te gebruiken om te baden, kleren te wassen en in te vissen. Wij maakten er een boottochtje en onze ‘boat driver' schroomde niet om het water uit de rivier op te drinken!

Khajuraho
De vele tempels in Khajuraho geven wel een heel andere kijk op historische architectuur, want bijna allemaal zijn zij versierd met weinig verhullende afbeeldingen uit de leer van de Kama Sutra. Wanneer je tussen alle tempels doorloopt, wordt het duidelijk dat de Chandela's, de bouwers van de tempels, zich voornamelijk bezighielden met oorlogsvoering en tussen de oorlogen door slechts één ander ding op het programma hadden staan...

Orchha, Gwalior & ‘Singularity'
Kenmerkend voor het noorden van India zijn de vele overgebleven forten en paleizen. Een aantal prachtige voorbeelden hiervan vindt je tegenwoordig nog in Orchha en Gwalior. De bouwwerken uit de 16de en 17de eeuw staan er dikwijls nog in goede staat bij en dat was ook de reden dat de productie van de Hollywoodfilm ‘Singularity' in deze plaatsen was neergestreken. In Orchha waren wij ons daar in eerste instantie niet van bewust, maar toen wij tijdens een ontbijtje gevraagd werden of wij als figuranten mee wilden spelen, zaten wij elkaar wel even raar aan te kijken. Was dit echt waar, of een truc van een bende oplichters? Wij gingen op goed geluk mee en zo stonden wij plots enkele dagen in kostuums uit de achtiende eeuw en tussen de filmsterren op een prachtige ‘set'! Het was een bijzonder ervaring om zo'n mega onderneming eens van dichtbij te zien en wie weet (als de regisseur onze scenes er niet uitknipt) zijn wij aan het einde van het jaar te zien op het witte doek!

Agra
In Agra namen wij uitgebreid de tijd voor de Taj Mahal. Gebouwd als mausoleum voor de vrouw van Shah Jahan is dit hét symbool van de liefde. Volledig opgetrokken uit wit marmer is het een bijzondere verschijning, zeker wanneer je er om zes uur 's ochtends als één van de eersten naar binnen loopt.

Agra staat tevens bekend om het imposante ‘Agra Fort' dat gebouwd is door dezelfde Shah Jahan. Toen hij na het overlijden van zijn vrouw door zijn zoon werd afgezet, zat hij de rest van zijn leven gevangen in dit fort, vanwaar hij nog net uitzicht had op de in de verte gelegen Taj Mahal.

Vanuit Agra maakten wij nog een dagtocht naar Fatehpur Sikri, een historisch stadje, waar nu vooral nog de imposante moskee en paleizen uit de 16de eeuw van overgebleven zijn.

Delhi
Voor de allerlaatste dagen van deze geweldige reis togen wij naar de grootste puinhoop van India, Delhi! Ondanks alle negatieve verhalen over Delhi (druk, vies etc) vonden wij het reuze meevallen. De naderende terugreis en de temperaturen van ruim boven de 40 graden Celsius maakten dat wij het deze laatste dagen rustig aan deden. Het was tijd om de laatste souvenirs in te slaan en de hoogtepunten van de stad met een bezoekje te vereren. Na alle prachtige paleizen, forten en moskeeën die wij de afgelopen weken bezocht hebben, had Delhi ons echter niet heel veel nieuws meer te bieden. Het ‘Red Fort' is gebouwd door dezelfde Shah Jahan die tevens verantwoordelijk was voor de Taj Mahal. De gelijkenissen met het fort in Agra zijn dan ook groot.

Terwijl wij dit in het zonnetje op een dakterras in Delhi schrijven, realiseren wij ons dat de 365 dagen er nu echt bijna op zitten. 'Time flies when you're having fun' en door de ongelofelijke hoeveelheid bezienswaardigheden die wij hebben bezocht, activiteiten die wij hebben ondernomen en andere geweldige ervaringen die wij hebben meegemaakt, kunnen wij niet anders dan dat bevestigen. En dat is een goed teken!
Het reizen zijn wij nog lang niet beu, maar het aanstaande weerzien met alle familie en vrienden maakt dat wij ook wel een beetje uitkijken naar Nederland. Laat de zomer maar komen!

Iedereen heel veel dank voor alle leuke en lieve reacties op deze site. Voor ons was het heel bijzonder dat iedereen zo met ons heeft meegereisd!

Tot snel in Nederland!

Klik HIER voor de fotoserie van India!

Claar Verweij

Hi Maarten en Claire,
Jullie zullen zo langzamerhad wel blut zijn, maar zeer rijk in bijzondere en heel gevarieerde ervaringen! Het is heel leuk geweest jullie avonturen zo te kunnen volgen. Veel dank en tot ziens in NL, misschien al in Juni :) Claar

Willie van Gerwen

Wat leuk: op de valreep nog een laatste bericht!
Hopelijk komen jullie morgen op een 'christelijke' tijd aan... dan ben ik zeker van plan op Schiphol te staan!
Ik kijk naar jullie uit.
Liefs Willie

janneke

Wat een geweldig eind! Zin om jullie morgen weer te zien! En we gaan eind van het jaar samen naar de film... Xxx

Ria Schaap

Gelukkig toch nog een verhaal! Ik was al bang dat er na alle belevenissen in Nepal niets meer zou komen. Hoe moet dit nu verder? Geen nieuwe belevenissen en ervaringen meer op jullie site! Of toch nog eentje met hoe het jullie vergaat als jullie het moeten stellen met gewoon een ritje met de tram naar de stad of met de trein naar ...... en gewoon weer 's avonds thuis komen van ........ en gewoon weer boodschappen doen, huis poetsen en........Ik hoop het wel, maar voorlopig zeg ik "WELKOM THUIS' en wie weet tot op Schiphol!

héél, véél dikke knuffels en (alvast) bedankt voor alle fantastische verhalen waar jullie mij het afgelopen jaar verblijd hebben. Ik heb ervan gesmuld!!!!!!

liefs
Ria

mies de monchy

Lieve mensen
Nog van harte gefeliciteerd met jullie verloving! Ik belde meteen erna Vera op. Geweldig nieuws.
Ook al zijn jullie niet helemaal hier langs gekomen, toch heb ik erg mee genoten van alle verhalen. Maarten er zit zeker een reis verslaggever in je, so if all else fails: back on the road again!
Prachtige fotos ook.
Geniet van het weerzien in NL met iedereen.
Beste wensen voor een heel goede toekomst samen.
Mies

Fleur

Lieve schatten!
Wat een mooi verhaal weer en een prachtige afsluiting van jullie jaar samen:) Niet normaal meer hoeveel waanzinnige dingen jullie hebben gedaan...wauw! Ben er echt stil van, echt eruit gehaald wat erin zat. Dat wist is natuurlijk stiekem wel toen ik jullie uitzwaaide vorig jaar, maar jullie hebben het toch maar mooi gedaan allemaal! Heel veel plezier morgen, het zal vast bijzonder worden...ik ben er absoluut in gedachten bij!! dikke kus, Fleur
P.S. Als jullie ineens een behoefte hebben om weer eens je neus buiten de deur te steken...jullie weten waar je meer dan welkom bent he...logeerbedje staat al klaar!!;);)

karlijn

wow wow wow, tot en met het laatste verhaal zitten genieten van jullie verhalen, fotos en gelikte filmpjes! en ach, jullie avontuur gaat gewoon verder op onze altijd gezellige hollandse bodem :-) alvast welkom thuis!
lfs karlijn

Nanet

Ha Maarten en Claire!
Vandaag is dus de 365e dag! Wat een ontzettend bijzonder jaar hebben jullie achter de rug. Ik heb echt genoten van al jullie mooie verhalen, foto's en filmpjes en ben er zelfs door geïnspireerd om ook (weer) mooie reizen te gaan maken! Ik wens jullie heel veel goed toe de komende tijd als jullie terug in het 'gewone' Nederland zijn. Ik herinner mij dat dat na een half jaar Japan al wat vreemd was, laat staan hoe dat voor jullie zal zijn. In ieder geval welkom thuis en geniet van jullie vrienden, familie en al het Hollandsche wat jullie gemist hebben (het eerste wat ik deed was een boterham met hagelslag eten, haha!)!

Heel veel liefs,
nanet