mctravel.reismee.nl

Kris kras met Jan en Alleman van hot naar her!

Lagen wij een week geleden nog met temperaturen van boven de 30 graden op een strand op de Filippijnen, nu is het even afzien bij -10 graden in Beijing! Dit verschil is overigens typerend voor de diversiteit van de afgelopen maand, waarin wij in sneltreinvaart kriskras door Zuid-Oost Azië zijn gereisd. Wij hebben wederom veel mooie dingen meegemaakt en dus is het na zo'n lange ‘radiostilte' weer eens tijd voor een flinke update volgens het gebruikelijk recept. Hieronder lees je eerst een korte samenvatting, gevolgd door een uitgebreider relaas.

Onze ‘rondreis' door Zuid-Oost Azië begonnen wij met een citytrip door het rijke en goed georganiseerde Singapore, waarna wij al snel kozen voor de drukte en levendigheid van Maleisië. Via het pittoreske Malaka, vol Nederlandse historie, reisden wij af naar het oudste tropische regenwoud ter wereld, het Taman Negara National Park. Vanaf onze uitvalsbasis aan een rivier middenin het oerwoud ondernamen wij diverse tochten door deze dichte jungle, met als letterlijk hoogtepunt een echte ‘canopy walk'. Na een bezoek aan het eiland Penang belandden wij uiteindelijk in Kuala Lumpur waar wij heerlijk rondstruinden door Chinatown en Little India en ons vergaapten aan de Petronas Towers. Op Borneo hadden wij een bijzondere ervaring bij de orang utangs en logeerden wij een nacht bij de locals in een traditioneel ‘longhouse', om na een bliksembezoek aan Brunei (wéér een vinkje op de wereldkaart...) onze bergklimkoorts te temperen op de 4.095 meter hoge Mount Kinabalu. Op het Filippijnse party-eiland ‘Borrelcay' werden wij kort herenigd met Claire's broer Vincent, met wie wij genoten van zon, zee, strand en het uitgaan, om tenslotte in Hong Kong een spoedcursus onderhandelen met Chinezen te volgen. Ook troffen wij daar Holly (een reisgenote uit onze tijd in Zuid-Amerika), die ons meenam in de wereld van het shoppen, stappen en sightsee-en!

Singapore
Na ons vertrek uit Australië was onze eerste bestemming de moderne en internationaal georiënteerde stad/staat Singapore. Voor ons was het een verademing om na bijna drie maanden in de camper weer eens met de rugzak op pad te gaan en iedere nacht in een nieuw hostel te slapen. Toch troffen wij in Singapore nog niet de ontberingen aan die de ingrediënten vormen voor een sterk backpackersverhaal. Het beeld dat wij als Europeanen dikwijls hebben, bleek te kloppen: de criminaliteit is laag, straten zijn brandschoon en de treinen rijden stipt op tijd. Historische gebouwen hebben de laatste eeuw moeten wijken voor vaak spectaculaire architectonische hoogstandjes, maar de stad krijgt daardoor ook wel een clinisch sfeertje. Toch bezochten wij het National Museum of Singapore en diverse kerken en boeddhistische en hinduïstische tempels. Tevens proefden wij tijdens deze ééndags-citytrip ook de gezellige expat-cultuur die er heerst. Met biertjes op een terras is het er in ieder geval goed toeven!

Maleisisch schiereiland
Vanuit het georganiseerde Singapore kostte het niet veel moeite om met bussen de overtocht te maken naar het vasteland van Maleisië. In Malaka genoten wij van de Aziatische drukte in Chinatown en de Nederlandse historie die daar nog zichtbaar is. Vrij letterlijk stuitten wij daar op een 12-uurs snelwandelwedstrijd, waar wij helaas nét te laat voor waren om ons nog in te schrijven. Toch ontpopten wij ons tot dusdanig fanatieke supporters,dat Claire de volgende ochtend bij de finish op de groepsfoto eindigde met de gouverneur, de burgermeester en de winnaars!
Al ‘bussend' vervolgden wij onze route richting het Taman Negara National Park. Omdat dit deel van de aarde gespaard is gebleven tijdens de laatste ijstijden, draagt het de illustere titel van 'oudste regenwoud ter wereld'. Na een adembenemende boottocht door de jungle, waar wij overigens de enige passagiers waren, arriveerden wij bij ons hostel middenin het oerwoud. Vanaf daar liepen wij door de dichte jungle, vol enorme ‘woudreuzen' en vooral veel bloedzuigers! Hoezeer wij ook onze broekspijpen instopten, regelmatig moesten wij stoppen om deze klevers van ons af te meppen. Middenin de jungle, hoog in de boomtoppen, liepen wij een zogenaamde ‘canopy walk', een wandeling over hangbruggen die op 40 meter hoogte tussen de boomtoppen zijn gespannen! De gewenste aapjes ontbraken helaas, maar toch biedt zo'n wandeling een bird's eye view die je blik verruimt.

Op Penang, een eiland aan de noordwest kust van Maleisië, genoten wij van de levendige straatjes in Little India en de vele tempels in China Town. Net buiten de stad Georgetown keken wij onze ogen uit in de grootste boeddhistische tempel van Maleisië, rijk versiert met boeddhabeelden en prachtige kleuren.
In Kuala Lumpur sliepen wij in een hostel dat strategisch gelegen was tussen het moderne centrum met o.a. de Petronas Towers en de wijken Chinatown en Little India. Overdag struinden wij door vele marktstraatjes van Chinatown en 's nachts schoten wij veel foto's van de Petronas Towers om vervolgens verder te slenteren over de night market van Little India. Heerlijk!

Maleisisch Borneo
Met een vlucht van AirAsia, het Aziatische evenbeeld van Easyjet, kwamen wij aan in Sarawak, één van de Maleisische provincies op Borneo. Direct op de eerste dag bezochten wij een reservaat voor orang utangs, een unieke ervaring! Nooit eerder hadden wij die dieren in het echt gezien en om dan plotseling tien orang utangs van zó dichtbij te zien, is echt heel bijzonder!

Kerstmis vierden wij in een zogenaamd ‘longhouse', een traditionele woning op Borneo. Twee dagen lang waren wij te gast bij een familie thuis. Op kerstavond hadden wij geluk, want er vond een bruiloft plaats in een nabijgelegen dorp in de jungle. De hele avond genoten wij van haast meer aandacht dan het bruidspaar, vooral omdat wij de enige toeristen ter plaatste waren! Maarten danste er, na nét iets teveel borrels met het stamhoofd, ten overstaan van de hele gemeente een traditionele ‘warrior dance', terwijl Claire gierend van het lachen foto's bleef maken.
Verder langs de kust van Borneo brachten wij een bezoek aan de Niah Caves, waar nog steeds 40.000 jaar oude grotschilderingen te zien zijn. Na een bliksembezoek aan Brunei, vervolgden wij onze weg richting Mount Kinabalu. Het was ons plan om Oud & Nieuw op 4.095 meter hoogte op de top van Mount Kinabalu te vieren, maar helaas was deze dag helemaal volgeboekt. In het gezelschap van de Nederlandse Jan, Franse Camille en wereldreiziger/ kluizenaar Piet (tevens NL) sliepen wij door de jaarwisseling heen, om de volgende ochtend in alle vroegte te beginnen aan de werkelijke beklimming. Ondanks alle klimervaring in Zuid-Amerika was deze tocht niet gering. Hoewel de top lang niet zo hoog lag als de base camps in Equador en Bolivia, was het relatieve hoogteverschil hier vele malen groter. Geheel uitgeput, maar uiterst voldaan genoten wij uiteindelijk op de top van de tweede zonsopkomst van 2011!

In Sandakan (Noordoost Sabah) zagen wij wederom een aantal orang utangs, maar de show werd voor ons uiteindelijk gestolen door de Prosboscis Monkeys (neusaapjes en/of Dutch Monkeys). In een ander reservaat dan dat van de orang utangs volgden wij deze hilarische apen, terwijl zij met ruim honderd aap sterk op de voederplaats afstormden.

Boracay, Filippijnen
Boracay staat bekend als het party-eiland van de Filippijnen, dus een betere plek konden wij ons niet wensen om Claire's broer Vincent en de overige mannen uit Eindhoven op het strand en in de kroeg te treffen. Boracay veranderde ongemerkt in Borrelcay, want meer dan het strand en de kroeg zagen wij er niet! Het weerzien met Vincent was prachtig. Na zó lang samen te hebben gereisd was het gekgenoeg heel vertrouwd om zoveel gezichten uit Nederland te zien. De goede gesprekken en gezelligheid maakten Boracay voor ons in ieder geval tot een aangename tussenstop tijdens onze reis!

Hong Kong
Net als in Singapore maakten wij in Hong Kong een citytrip, al was deze wat uitgebreider. Voor ons wat het goed om een beetje te wennen aan de Chinezen en hun omgangsvormen, al werden wij al snel ondergedompeld in een spoedcursus onderhandelen met Chinezen. Onze compactcamera had in Boracay definitief de geest gegeven en dus moesten wij in Hong Kong op zoek naar een nieuw exemplaar. In tegenstelling tot de landen in Zuid-Amerika, toonden de locals zich hier niet echt bereid tot onderhandelen, laat staan dat zij zich van hun meest hoffelijke kant lieten ziet... Boerend, wegkijkend en ruziënd werden wij te woord gestaan. Na twee dagen wisten wij onze strategie aan hun aan te passen en mochten wij ons uiteindelijk de trotse eigenaren van een nieuwe camera noemen! In Hong Kong werden wij herenigd met Holly, die wij in Peru op Machupicchu hadden leren kennen. Holly woont en werkt in Hong Kong en nam uitgebreid de tijd om ons rond te leiden en 's avonds mee uit te nemen. Hong Kong is een bijenkorf vol activiteit, maar ook hier heeft de historie veelal plaats moeten maken voor nieuwbouw. Bij één van de tempels die wij bezochten, lieten wij onze toekomst voorspellen door een heuse ‘fortune teller'! Aan de hand van onze geboortedatum en tijd en een handlezing gaf deze man ons inzicht in wat ons te wachten staat. Wij kunnen er uiteraard niets over loslaten, maar kunnen iedereen verzekeren dat hij ons hart gestolen heeft!

KLIK HIER VOOR ALLE FOTO'S VAN BOVENSTAAND VERHAAL

Intens tevreden met onze nieuwe (en zeer noodzakelijke) donsjacks dompelen wij ons inmiddels al weer een week onder in de Chinese cultuur. Maarten heeft zijn 32ste verjaardag op een zéér spectaculaire lokatie gevierd (dank voor de vele lieve berichten!), maar daarover lees je meer in de volgende update!

Pim

Mooi verhaal weer!
En waren jullie vorige week nu in Hong Kong? Ik namelijk ook...

Manon

Hoi! Was het alweer zo lang geleden dat we iets van jullie hoorden? Haha zelfs een kerst-review! Gaaf om bekenden tegen te komen op reis zeg. Mijn 1e werkweek is alweer begonnen en ik probeer alle goede voornemens na te leven. Blijkt toch altijd lastiger in NL ;)
Veel plezier in China! xx Non

Joyce

Heerlijk verhaal! Geniet!

Liefs,
Joyce

Willie van Gerwen

He Maarten... gefeliciteerd!!!
Wat prachtig weer al die verhalen. Ik begrijp dat jullie al boerend, wegkijkend en ruziënd een nieuw camara voor een leuk prijsje hebben gekocht... wordt a-sociaal gedrag toch nog beloond.
Blijf genieten en verheug je op jullie mooi voorspelde toekokmst.
liefs Willie

karlijn

de wereld is mooi :-)

Nicole

Mooooie fotos!! Maarten nog gefeliciteerd met je verjaardag. Liefs uit Utrecht x

Gijs & Sietske

Ha medewereldreizigers,

Ja voor ons zit het er bijna op. Over 4 weken vieren we weer gewoon carnaval in Nederland :). Jullie ook weer veel gemaakt lezen we. Jullie nog veel plezier de komende tijd.

Over dat videogedoe: ik gebruik pinnacle studio 14 om video's te bewerken. Dat doe ik eigenlijk alleen omdat die wel HD-video kan bewerken. Windows moviemaker en VLC zijn volgens mij eenvoudiger met bewerken, maar werkt(e) nog niet met HD toen wij vertrokken. Ik weet zo niet of je die programma's gratis kunt downloaden. Sietske's vader heeft die er bij ons opgezet, voordat we vertrokken.

Succes met alles en als er nog vragen zijn: stellen maar.

Groetjes van ons 2

Fleur

Lieve Maarten en Claire, wat een mooi verhaal weer en wat een SPECTACULAIRE foto's, echt heel gaaf! En Maarten (schaam schaam) nog gefeliciteerd! Ik ben net terug uit Thailand, was ook geweldig.
Geniet van China en kijk uit wat je eet daar!
Liefs,
Fleur

Martijn Snep

Lieverds!

Mooi om jullie verhalen te lezen!! Ik vond het super leuk dat we jullie een aantal dagenop de Filippijnen hebben mogen zien. Doe voorzichtig in die laatste maanden en laat even weten als jullie weer in Eindhoven zijn, dan gaan we naar Sala Thai! Kus Tijn

Annemarie

Lieve Claire & Maarten,

Wat een gave site zeg! Hoe vonden jullie Tibet? Ik ben inmiddels weer op lage grond in Kathmandu. Verblijf in Mustang Guesthouse. Wat een 'cultuurshok' zeg :)
Ik hoop morgen een Nepalees nr te hebben. Snel afspreken :)
X