mctravel.reismee.nl

D(r)own Under...

Vanuit de dichte jungle van Maleisië werpen wij een blik terug op onze tijd in Australië, waar wij inmiddels al weer een week geleden zijn vertrokken. Het lijkt alweer zo lang geleden... Crikey!
Hier volgt eerst een samenvatting:

Eind oktober kwamen wij aan in Melbourne en doken vol overgave deze gezellige en sportieve stad in. Nadat wij onze camper hadden opgehaald, maakten wij een klein uitstapje in westelijke richting naar de ´Great Ocean Road´, om vervolgens via Wat-is-de-hoofdstad-van-Australië?: Canberra (niet echt een aanrader) naar Sydney te rijden. Terwijl wij wachtten op ons visum voor China, bezochtten wij deze Olympische stad en de nabij gelegen Blue Mountains. Hoewel het weer ons niet altijd even goed gezind was, trotseerden wij de wolken en regenbuien aan de oostkust, waar de laidback surfsfeer nog steeds hoogtij viert. In Brisbane herhaalden wij de visumprocedure, maar nu voor India, waardoor wij ruimschoots de tijd hadden voor een bezoek aan het legendarische Fraser Island, waar wij drie dagen met een dikke Landcruiser 4x4 rondscheurden. Ten noorden van Fraser Island waren wij getuige van een prachtige show van Moeder Natuur: een enorme zeeschildpad die midden in de nacht en vlak voor onze neus het strand op kwam om haar eieren te leggen, zeer indrukwekkend! Bijzonder was het ook om, na diverse koala's en kangaroos in het wild te hebben gespot, in de Billabong Sanctuary eindelijk de kans te krijgen deze vast te houden en te voeren. Na ruim 6.500 km zonder al te veel zon sloten wij onze trip door Australië gelukkig nog af met een week prachtig weer aan de stranden rondom Cairns.

Melbourne
Hoewel wij beiden veel mensen in onze omgeving hebben die in Australië zijn geweest en daar veel positieve verhalen van gehoord hadden, wisten wij vantevoren niet zo goed wat wij van dit land zouden vinden. Melbourne maakte in ieder geval een geweldige eerste indruk! Een leuke stad, die gewoonweg activiteit uitstraalt. Het (zaken)centrum staat vol met hoge gebouwen, afgewisseld door winkelstraten vol gezellige restaurants en terrasjes, waar wij in de zon ouderwets genoten van de vrijdagmiddag borrel!

Het was in de stad een drukte van belang in verband met de ‘Melbourne Cup', een grote paardenrace die het hele land in de greep hield. Daarnaast staat Melbourne bekend om de jaarlijkse Formule 1 race, waardoor Maarten de verleiding niet kon weerstaan om met de camper een rondje over het circuit te rijden.

Great Ocean Road
Onze route door Australië zou ons grotendeels langs de oostkust leiden, maar vanuit Melbourne maakten wij eerste een kleine omweg naar het westen richting de Great Ocean Road, de kronkelige kustweg richting Adelaide met prachtig uitzicht op zee. Langs de kust staat een reeks van stenen ‘pilaren', ontstaan door de erodorende werking van de zee. Deze beroemde reeks stenen staat bekend als de ‘Twelve Apostles'.

Walhalla & Canberra
Terug richting Melbourne bezochten wij het pittoreske oude mijnstadje Walhalla, waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Diep in het bos verborgen, ziet het gehele dorp er nog net zo uit als honderd jaar geleden: compleet met authentieke, houten huisjes, de oude mijn zelf en zelfs een ‘spooky' begraafplaats.

Op weg naar Sydney beloten wij onze cultureel-politieke plicht te vervullen en een bezoek te brengen aan Canberra, de enige echte hoofdstad van Australië. De stad zelf heeft niet veel bijzonders te bieden behalve de parlementsgebouwen. Aangezien de stad sowieso pas in de loop van de afgelopen eeuw is gebouwd, heeft het maar weinig charme. Toch is het leuk om een bezoek te brengen aan de Australische Eerste en Tweede Kamer, waar je, na een controle door een metaaldetector, gewoon vrij mag rondlopen. Voor het gebouw spraken wij uitvoerig met enkele bewoners van de ‘Aboriginal Tented Embassy', een permanent protest in de vorm van een camping midden op het grasveld voor het parlementsgebouw! Hoewel er nog maar weinig strijdlust over was bij deze mensen, gaf het ons een geheel nieuw kijk op hún integratieproblematiek.

Sydney
Voor campers zijn er in de stad Sydney nauwelijks faciliteiten, maar gelukkig vonden wij in de buurt een geschikte plek en reden wij iedere ochtend gewoon met een bus of een trein de stad in. Sydney is de ongekroonde hoofdstad van Australië en dat is zeker niet onterecht, al maakte Melbourne op ons een minstens even goede indruk. Voor onze reis naar China moesten wij nog een visum aanvragen en dus maakten wij dat ons eerste programmapunt in Sydney. De verwerking zou immers vier werkdagen duren en zodoende hadden wij ruimschoots de tijd om de stad en omgeving te verkennen.

Natuurlijk bezochten wij de Harbour Bridge en het beroemde Operagebouw, maar ook de Darling Harbour, het Sydney Aquarium, Manly en de Skytower. In het grootste IMAX theater ter wereld keken wij naar een film over Mount Everest, waardoor onze fantasieën over een nieuw persoonlijk hoogterecord in Nepal behoorlijk werden aangewakkerd!

Blue Mountains
Vanuit Sydney is het maar een klein stukje rijden naar de Blue Mountains, het prachtige National Park ten westen van de stad. Op de eerste dag dat wij daar rondreden, was het weer niet om over naar huis te schrijven (doen wij nu toch...), maar de volgende twee dagen was het prachtig! De Blue Mountains danken hun naam aan de blauwige ‘mist' die in de heuvels hangt, afkomstige van de vele eucalyptisbomen die er groeien.

Het toeristische hoogtepunt van de Blue Mountains zijn de ‘Three Sisters', drie grote rotspunten naast elkaar, die voor de Aboriginals uit deze streek een heilige plaats vormen. Na drie dagen door de prachtige natuur te hebben rondgereden, keerden wij terug naar Sydney om ons paspoort met chinees visum op te halen. Alles was in orde, dus: China, here we come!

Brisbane & Gold Coast
Onze route vervolgde zich langs de oostkust naar het noorden, waar zich in de buurt van Brisbane het surfers Mekka van Australië bevindt. Met een plaatsnaam als 'Surfers' Paradise' kan het haast niet missen! Toch troffen wij niet helemaal wat wij er vantevoren van verwacht hadden: enorme wolkenkrabbers en gebouwen stonden naast elkaar langs de kust. Het leek vanaf een afstand meer op Dubai, dan op een Australische kustplaats! De stranden zelf waren prachtig en de golven hoog. De vele surfers vertoonden er gewillig hun kunstjes. Onderweg naar Brisbane kwamen wij erachter dat wij ook voor India vantevoren een visum aan te moesten vragen en dus besloten wij dat in deze stad af te handelen. De Indiaase ambassade had echter acht werkdagen nodig om het visum te verstrekken, maar dat gaf ons mooi de tijd om Fraser Island te bezoeken.

Fraser Island
Ten noordoosten van Brisbane ligt een enorm duin-eiland genaamd Fraser Island, waar je uitsluitend met een fourwheeldrive naartoe mag. Het eiland staat bekend om de prachtige meren en het 4x4 rijden op het strand, dus daar wilden wij graag een kijkje nemen. In Rainbow Beach verzamelen alle backpackers en andere toeristen zich om de overtocht naar het eiland te maken. Velen kiezen ervoor zich met acht personen in een 4x4 te proppen en georganiseerd het eiland te bezoeken, maar wij keken rond in het dorp en huurden uiteindelijk voor dezelfde prijs onze eigen en veel te grote Toyota Landcruiser Troopcarrier, compleet met kampeeruitrusting. Wij hadden wel tien andere toeristen mee kunnen nemen in de achterbak, maar met z'n tweetjes reden wij, na een korte 4x4 rijles, richting de veerpont. Het weer tijdens deze drie dagen was slecht, met veel bewolking en nog meer regenbuien. Toch lieten wij ons niet uit het veld slaan en scheurden hard over het strand. Je moet dan goed in je achteruitkijkspiegel blijven kijken, want het strand wordt ook gebruikt als landingsbaan voor vliegtuigen!

Op de vele weggetjes in het binnenland was Maarten helemaal in z'n element: de Camel Trophy is er niets bij! 's Avonds parkeerden wij de wagen op het strand, net boven de vloedlijn en zetten daar onze tent op. Zonder twijfel is dat de mooiste plek waar wij tot nu toe gekampeerd hebben deze reis!

Mon Repos
Toen ook het Indiaase visum veilig was gesteld, konden wij onze tocht naar het noorden voortzetten. In de buurt van Bundaberg ligt het strand van ‘Mon Repos', waar ieder jaar honderden zeeschildpadden het land op komen om hun eieren te leggen. Voor bezoekers is het mogelijk om tegen een kleine vergoeding daar een hele nacht getuige van te zijn. Wanneer er een schildpad wordt gespot, wordt er snel een groep samengesteld en enkele minuten later sta je met elkaar in een halve cirkel om een schildpad heen. Het is echt bizar om dat van dichtbij te kunnen aanschouwen. En dat de schilpadden iedere jaar van wel 3.500 km afstand naar exact hetzelfde strand terugkeren, maakt het extra bijzonder. Toen de dames klaar waren, volgende wij hen op gepaste afstand totdat zij in het maanlicht in de zee verdwenen.

Townsville - Billabong Sanctuary
Tijdens onze lang rit door Australië hadden wij al diverse keren op een camping gestaan met koala's in de bomen of over wegen gereden waarlangs de kangaroos liepen. Maar echt van dichtbij hadden wij ze nog niet gezien. In Townsville ligt de Billabong Sanctuary, een opvang voor gewonde dieren en dieren die niet meer terug het wild in kunnen. Zodra je binnenkomt, komen de kangaroos vrolijk op je afgesprongen, om vervolgens zonder enige angst uit je hand te eten! Van een parkranger kregen wij een uitgebreide tour door het hele park, waarbij wij uiteindelijk ook uitgebreid met alle dieren op de foto konden. Eindelijk kon Claire een koala vasthouden (en Maarten een wombat...)!

Cairns - Palm Cove
Aan het eind van de 6.500 km lange rit langs de oostkust kwam het toch nog een beetje goed met het weer. Wij hadden onderweg de strategie: ‘zolang het regent, kunnen wij net zo geod doorrijden' en dus hadden wij wat de zon betreft precies op het goed moment nog een paar dagen ‘over'. De laatste dagen in Australië zaten wij dat ook heerlijk met onze camper aan het strand van Palm Cove.

Vanuit Cairns vlogenwij door naar Singapore en inmiddels zitten wij al weer een week in Maleisië, maar daarover volgt meer in de volgende update!

KLIK HIER VOOR MEER FOTO`S VAN AUSTRALIE!!

Joyce

Wat een mooie reis! Dank voor het fantastische verslag en voor de foto's. Geniet maar lekker van Singapore en Maleisie!

Heel veel groeten,
Joyce van Bolivia (nu op school!)

reinoud

ha! ik zie een foto van Hanging Rock!!!

Bjørn

He Et en Claire,

Super mooi verhaal en foto's - goeie kale kop Et!
Op het zuiden van Australie na allemaal zeer herkenbaar en leuk - alleen die golven in Surfers Paradise niet...

Zijn zelf net terug uit India (mail evt voor tips&tricks) - ook in Nederland is een visum hiervoor aanvragen vrij lastig. Gezellig bij de Nederlandse consul geweest in Bondi beach?

Moet nog wat bijlezen maar veel plezier en raak vooral niet verzadigd!

Ria Schaap

Hoi Claire en Maarten,

Ik zat toevallig van de week nog te denken dat het wel weer eens tijd werd voor een nieuwe update en gelukkig is mijn wens door jullie weer verhoord!!!
Het klinkt allemaal weer te gek wat julie in deze trip hebben gezien en meegemaakt. Vermoedelijk komt de volgende update pas in het nieuwe jaar. Dus wens ik jullie een hele mooie en bijzondere Kerstdagen, die zullen jullie op deze wijze niet snel meer mee maken en een stralende jaarwisseling met uiteraard de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

kneet

vet man!

Dinette

Heej Claire en Maarten!

Leuk om weer wat van jullie te lezen; heerlijk verhaal! En jullie zien er goed uit. Gezond en lekker bruin. Goed bezig!
Veel plezier nog op de tweede helft van jullie reis, fijne feestdagen en heel veel goeds in het nieuwe jaar!

Groetjes, Dinette Neuteboom

Frank & Manon

Hee Claire en Maarten,

Zo het weer heeft jullie zeker niet mee gezeten zeg! Al die verregende koala's op de foto en dikke jassen/vesten. Wij hebben tussen Adelaide en Melbourne wat minder weer gehad, maar niet zoals jullie. Hoe bevalt Maleisie?
We zullen jullie blijven volgen op de site. Voor ons zit het er helaas met 4 dagen alweer op.
De foto's van NZ kun je sturen naar manonberends@hotmail.com.

Veel plezier nog!!
Groetjes,
Frank & Manon

willie van Gerwen

Ha Claire en Maarten,
Vandaag 1e kerstdag... eindelijk tijd om op m'n gemak jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken.
Wat een avontuur, wat een uitdagingen, wat een pracht!!!
Ik kijk wel uit naar mei... zie jullie dan weer live
Liefs Willie